Tulevaisuuden oppimisympäristöt hellivät aisteja

Julkaistu: 15.03.2018Kirjoittaja: Eveliina Miettunen / Ground CommunicationsKuvat: Ecophon

Aistiystävällisten Stress free area® -tilojen suunnittelija Margit Sjöroos on kehittänyt tilasuunnittelun konseptin, joka edistää opettajien ja oppilaiden hyvinvointia.

Työskentely- ja oppimistiloissa yksittäiset aistiärsykkeet eivät saisi hallita tilakokemusta, koska ne häiritsevät keskittymistä. 

– Ihmisellä on viisi perusaistia, jotka kaikki vaikuttavat kokemukseemme tilasta. Aistiystävällisessä tilasuunnittelussa aistiärsykkeiden kuormittavuus pyritään minimoimaan, kertoo konseptisuunnittelija ja tietokirjailija Margit Sjöroos. Hän on tutkinut tilojen ja aistiärsykkeiden vaikutuksia keskittymiseen ja hyvinvointiin jo yli 20 vuotta.

Sjöroosin mukaan varsinkin keskittymistä vaativiin opetustiloihin tulisi luoda rauhallinen tunnelma esimerkiksi säädettävällä valaistuksella, mukautuvalla ääniympäristöllä, toimivilla kalusteratkaisuilla ja akustisilla pinnoilla. 

Stressittömiä tiloja oppilaille – ja opettajille

– Stressin vaikutukset työtehoon ja -hyvinvointiin nousivat esille 2000-luvun alun burnout-aallon myötä. Halusin kehittää aistiystävällisiä tiloja erityisesti työskentelyyn ja työperäisen stressin vähentämiseksi, kertoo Sjöroos.

Tältä pohjalta syntyi Stress free area® -konsepti, joka perustuu aistiystävälliseen tilasuunnitteluun. Ainutlaatuista ja palkittua konseptia on tähän mennessä hyödynnetty 12 koulun tilauudistuksessa. Oppilaat ovat kuvailleet aistiystävällisiä oppimistiloja iloisiksi ja rauhallisiksi.

– Olemme kuulleet rehtoreilta, että oppilaat ovat rauhallisempia ja virkeämpiä ja käyttäytyvät paremmin. Näin myös opettajat jaksavat paremmin, kertoo Sjöroos.

Aistiystävällisten opetustilojen lisäksi on tärkeää tarjota opettajille rauhoittava ympäristö, jossa he saavat palautua työpäivän aikana. Stress free area® -konsepti on taipunut myös opettajahuonesovellukseksi.

 

– Opettajantyötä tehneenä tiedän, että opettajahuoneissa kannattaa panostaa rauhallisuuteen, jotta puhetyötä tekevä opettaja pääsee rauhoittumaan ja lataamaan akkuja tuntien välissä.

Akustiikka on siellä tärkeässä roolissa – aivan kuten luokkahuoneessakin, kertoo Ecophonin opetustilojen konseptikehityksestä vastaava Pauli Pallaskorpi.

Tällä hetkellä Stress free area® -konseptin opettajahuonesovellusta tutkitaan muun muassa Jyväskylän yliopiston kanssa Työsuojelurahaston tukemana. Aistiystävällisiä Stress free area® -tiloja luodaan myös erityiskouluihin, vanhuspalveluihin ja digitaalisiin ympäristöihin.

 

Uusi opetussuunnitelma muuttaa myös pedagogiikkaa

Opetussuunnitelman uudistuminen vaatii myös opettamisen ja oppimistapojen uudistumista. Ryhmätyöskentely lisääntyy, ja oppimisympäristöjen tulee tarjota erilaisiin vireystasoihin ja tehtäviin soveltuvia tiloja, joissa on helppo ja hyvä olla ja oppia.

– Uudenlaiset pedagogiset ohjeistukset vaativat avoimempia oppimisympäristöjä ja monimuotoista oppimista, ja avoimemmat tilat vaativat parempaa akustiikka, kertoo Pallaskorpi.

Tulevaisuuden oppimisympäristöt ovat yhä useammin avonaisia, ja niissä työskennellään pienryhmissä. Tämä on suuri muutos aikaan, jolloin opettaja tai yksi oppilas kerrallaan oli äänessä luokan edessä.

Aiemmin puhuttiin erillisistä opetustiloista, mutta nykyään ajatellaan koko koulun olevan oppimistilaa.

– Käytävät, aulatilat ja ruokalat toimivat yhtä lailla oppimisen tiloina ja ryhmätyöpisteinä. Varsinkin uudemmissa koulukeskuksissa nämä koko rakennukseen levittäytyvät oppimistilat on osattu ottaa huomioon, kertoo Pallaskorpi.

– Tulevaisuuden oppimisympäristöissä toivoisinkin kiinnitettävän huomiota kaikkien tilojen aistiystävällisyyteen ja viihtyvyyteen, jatkaa Sjöroos.



Akustiikkaratkaisuilla kohti stressittömämpää oppimista

Avoimissa oppimisympäristöissä yhdessä tilassa tapahtuu paljon samanaikaisesti – opetusta, ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä opiskelua. Akustiikka tulee ottaa jo suunnitteluvaiheessa huomioon, sillä avoimessa tilassa akustiikkaratkaisuja tulee sijoittaa koko tilaan.

– Tällaisissa tiloissa tulee kiinnittää erityisesti huomiota huoneakustiikkaan ja häiriöäänen vaimentamiseen, jotta oppimisrauha säilyy ja työskentelyyn voidaan keskittyä, muistuttaa Pallaskorpi.

Opetustiloissa katto ja seinät ovat suurimmat ja tärkeimmät pinnat akustiikan kannalta. Niiden lisäksi myös erilaiset verhot, matot ja kalusteet ovat tärkeä osa tila-akustiikkaa. Avoimissa oppimisympäristöissä kannattaa hyödyntää myös seinäkkeitä tai sermejä, jotka katkaisevat äänen kulun tilassa.

Avoimissa oppimistiloissa on onnistuttu luomaan hyvät puitteet oppimiselle, ja kehuja on tullut sekä arkkitehdeiltä että tilojen käyttäjiltä.

– Oikeanlaisilla akustiikkaratkaisuilla kaikilla tilassa työskentelevillä säilyy hyvä työrauha, ja monien ryhmien työskentely onnistuu samassa tilassa, kertoo Pallaskorpi.

Avainsanat:

Jaa artikkeli