Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa

Julkaistu: 15.10.2015Kirjoittaja: Päivi EkdahlKuvat: Jukka-Pekka Moilanen

Koulurakennukset ovat yhä useammin monipuolisessa käytössä palvellen alueen asukkaita myös iltaisin. Oppiminen ja opettaminen eivät rajoitu luokkahuoneeseen, vaan oppimisympäristöä ovat kaikki koulurakennuksen tilat ja lähiympäristö. Monipuolisempi käyttö vaatii tiloilta selkeyttä, muuntojoustavuutta ja hyvää akustiikkasuunnittelua.

Päiväkoti, ala- ja yläkoulu, lukio, aikuislukio sekä tilat monipuoliseen harrastekäyttöön ja nuorisotoimintaan. Kaikki tämä löytyy saman katon alta Oulussa Kastellin monitoimitalosta. Iso kokonaisuus palvelee päivittäin noin 2 000 kävijää, ja siksi erityisen tärkeää oli luoda eri-ikäisille käyttäjille intiimit ja rauhalliset tilat.

– Suuri tilaohjelma piti pystyä jakamaan pienempiin, mittakaavaltaan lapsille sopiviin osiin. Tavoitteena oli luoda kylämäinen tunnelma. Lisäksi halusimme käyttää leikkimieltä, sillä tilat tulevat lapsille ja nuorille, kertoo projektista vastannut arkkitehti Petri Saarelainen Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy:stä.

Jotta mittakaavavaikutelma pienenisi, tilat jaettiin neljään lohkoon, jotka yhdistyvät toisiinsa ison aulan kautta.

Eri toiminnoille haettiin omat, optimaaliset sijainnit kokonaisuudessa. Varhaiskasvatus ja perusopetus ovat kolmannessa lohkossa, lukio ja aikuislukio neljännessä. Julkiset tilat, kuten kirjasto ja nuorisotilat sekä liikunta-, taito- ja taideaineiden tilat ja hallinto, sijoittuvat ykkös- ja kakkoslohkoihin.

– Meidän käyttäjien kannalta on tärkeää, että tilat toimivat ja tuntuvat kaikenikäisille omilta. Siinä onnistuttiin, iloitsee Kastellin koulun rehtori Timo Salmi.

Siksi halusimme paljon pieniä leikkipaikkoja, joissa voi leikkiä muutaman lapsen porukalla, Kastellin päiväkodin johtaja Katja Pirttikoski kertoo.

Kastellin koulussa isoin tavoite on siirtyä yksin toimimisen kulttuurista yhdessä toimimiseen, ja siihen talo monine toimijoineen tarjoaa loistavat mahdollisuudet.

– Meillä on iso joukko ammattilaisia toimimassa lasten ja nuorten hyväksi, ja sen haluamme hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, Salmi jatkaa.

Uudenlainen oppimisympäristö

Käyttäjät olivat kiinteästi mukana rakennuksen suunnittelussa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, jotta pedagogiset tarpeet tulivat huomioiduksi Kastelli on moderni oppimisympäristö, joka tarjoaa monipuolisia toimintamahdollisuuksia ja virikkeitä.

– Oppiminen tapahtuu kaikissa talon tiloissa ja myös ulkona lähiympäristössä. Tilojen muunneltavuus oli meille tärkeää. Luokkatiloja voi yhdistää isommiksi tiloiksi ja käytäviä voi ottaa opetuskäyttöön. Näin pystymme joustavasti esimerkiksi siirtymään kahden opettajan yhteisopettamiseen tai hyödyntämään eritysopettajaa, Salmi kuvailee.

Yhteiset tilat palvelevat kaikkia käyttäjiä. Yksi aktiivisimmin käytössä oleva tila on rakennuksen keskellä toisessa kerroksessa sijaitseva kulttuuriraitti. Se on aulatilojen sarja, joka yhdistää perusopetuksen ja lukioiden tilat. Sen varrella ovat kirjasto, kuvataiteen opetustilat ja auditorio. Sienimäisten pilarien päällä seisova kulttuuriraitti toimii oleskelutilana, tapahtumien lämpiönä ja myös opiskelutilana.

Viihtyminen tärkeää

Kastellissa on kiinnitetty erityistä huomiota koulussa viihtymiseen, mikä näkyy tiloissa ja toiminnassa. Oppimiskäytössä on erikokoisia ja muotoisia sekä eri tavalla sisustettuja tiloja. Oppilaat oppivat yksilöllisesti, ja sitä on haluttu tukea vaihtelevilla tiloilla.

Sama periaate tiloissa on myös päiväkodin puolella, missä on jakotiloja ja isompia yhteiskäyttöön soveltuvia tiloja.

– On tärkeää, että lapsella on mahdollisuus sekä omaan rauhaan että yhteiseen toimintaan.

Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa

Akustiikka oppimisen ja työn tukena

Rauhallinen ympäristö on tärkeää viihtymisen, oppimisen, työhyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Kastellin monipuoliset tilat vaativat tarkkaa akustiikkasuunnittelua, sillä akustisesti kriittisiä tiloja on paljon.

Opetustiloissa opettajan äänen pitää kuulua hyvin luokan perälle saakka, ja samalla häiritsevää ääntä pitää pystyä vaimentamaan. Luokkatilojen alakatoissa luokan keskiosan akustiikkalevyt heijastavat ääntä enemmän kuin reunoilla olevat levyt. Tämä tukee opettajan äänenkäyttöä vaimentaen ylimääräisen hälyn.

– Meillä käyneistä vieraista suurin osa on kiinnittänyt huomiota talon akustiikan onnistumiseen. Auditorion akustiikka on huikea, ja opetustilat toimivat hyvin. Hieno lisä on, että tiloissa kuulolaitteet toimivat erinomaisesti, Salmi summaa.

Myös päiväkodin puolella akustiikkaratkaisuihin ollaan erittäin tyytyväisiä. Alaslaskettu akustiikkakatto tekee tiloista rauhalliset, ja ääneneritys tilasta toiseen on hyvä.

– Lapset voivat nukkua päiväunia, ja henkilökunta pitää palaveria viereisessä huoneessa. Kun ovet ovat kiinni, ääni ei kulje huoneesta toiseen, Pirttikoski kuvailee.

Lapsille ja nuorille rauhallinen ympäristö on yhtä tärkeä kuin aikuisille, joille se takaa hyvän työrauhan ja mahdollisuuden keskittyä. Pienten lasten leikeistä ääntä lähtee aina, ja meluisassa ympäristössä lapset lisäävät äänenkäyttöä entisestään. Kun akustiikka on hyvä, äänitaso on maltillinen, vaikka lapsia olisi paljonkin.

– Mukava päivä lapsille ja aikuisille syntyy rauhallisuudesta, pysähdytään yksittäisen lapsen luo ja unohdetaan kiire. Akustiikka tukee tätä ehdottomasti, Pirttikoski tiivistää.

Erityishuomio korkeaan aulaan

Korkeassa ja tilavassa keskusaulassa on paljon kovia, ääntä heijastavia betonipintoja ja runsaasi henkilöliikennettä. Aulaan avautuu lisäksi ruokala, jossa päivittäin lounaan nauttii 1 600 lasta ja nuorta. Yhtä aikaa tilassa on tavallisimmin noin 400 henkeä. Melua tulee ison henkilömäärän lisäksi muun muassa laitoskeittiön astianpalautuspisteestä.

– Ruokalassa on alaslaskettu akustiikkakatto, jossa on 20 mm villalevyä piilokiinnityksellä. Lisäksi vaimennuksen parantamiseksi ruokalaan tehtiin palosuojattu puinen pystyrimaverhous, jonka takana on sisustuskankaalla verhottuja mineraalivillalevyjä, Saarelainen kertoo akustiikkaratkaisuista.

Käyttäjäpuolella ruokala hieman huoletti etukäteen, sillä meluisassa ympäristössä ruokailuhetkestä tulisi rauhaton ja kaikkea muuta kuin virkistävä. Kokoon ja kävijämäärän nähden tila toimii kuitenkin erittäin hyvin, ja kaikki käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä.

Paras vasta edessä

Kastellissa monipuolisia tiloja hyödynnetään mahdollisimman paljon. Varhaiskasvatuksen puolelta käydään viikoittain kirjastossa, katsomassa kulttuuriraitilla olevia näyttelyitä ja hyödynnetään muutenkin tiloja. Esikoululaiset ja 1–2-luokkien oppilaat toimivat säännöllisesti yhteistoiminnallisissa ryhmissä hyödyntäen molempien opetustiloja.

Kastellin monitoimitalo tarjoaa huikeat mahdollisuudet käyttäjilleen. Ensimmäinen syksy uusissa tiloissa on takana, ja kaikki käyttäjäryhmät ovat pikkuhiljaa tutustuneet taloon ja tilojen hyödyntämiseen.

– Meillä on hyvät ja toimivat tilat, joissa yhdistyy sopivassa suhteessa modernius ja perinteisyys. Uskon, että meillä on vielä paras edessä, kun opimme käyttämään kaikki tiloja ja todella hyödyntämään niiden tarjoamia monipuolisia mahdollisuuksia, Salmi ja Pirttikoski toteavat.

Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa
Kylämäistä tunnelmaa monien toimintojen talossa

Avainsanat:

Akustiikka

Jaa artikkeli