Näyttävyyttä sekä harkittuja yksityiskohtia – Arazzo tarjoaa yksilöllisyyttä sisustukseen

Estetiikka

Julkaistu: 10.11.2010Kirjoittaja: Kaisa HakalaKuvat: Arazzo Oy

Erilaisille pinnoille digitulostuksella siirretyt kuvat ovat jo markkinoinnin arkipäivää. Arazzo haluaa laventaa tekniikan myös sisustukseen. Kuvilla saa paitsi näyttäviä kokonaisuuksia myös huolellisia, tarkkaan harkittuja ja viimeisteltyjä yksityiskohtia. Sen kirsikan kakun koristeeksi.

Kangaskauppojen hyllyillä on satoja erilaisia sisutuskankaita, värejä, kuoseja ja kuvioita. Silti et ehkä löydä haluamaasi. Santeri Saastamoinen osoittaa Arazzon hyllyillä olevia valkoisia kangaspakkoja. Niille tulostuu vantaalaisen yrityksen koneilla juuri niin yksilöllinen kuvio kuin tarvitset. Eikä vain kankaille vaan monille muillekin materiaaleille, pöytälevyille, laseille, alumiinille, vanerille ja tietysti myös akustiikkalevyille.

– Nyt myös Ecophonin akustiikkalevyt kuuluvat painovalikoimaamme. Niissä toteutuu 2 in 1 –ajatus; näyttävä sisustuselementti ja tilan äänenvaimennus samassa paketissa, Saastamoinen kehaisee.

Ravintola Chez Dominiquen’in samppanjabaarin avajaisiin tehtiin näyttävät kuvatulosteet läpinäkyvästä tilanjakajaverhosta, jossa kuva näkyy sekä ulos että sisälle. Kuva-aiheena Tiia Vanhatapion suunnittelemia asuja.
Näyttävyyttä sekä harkittuja yksityiskohtia – Arazzo tarjoaa yksilöllisyyttä sisustukseen
Haluamme suunnata yksilöllisten materiaalien käyttöä nimenomaan sisutuspuolelle, kertoo Arazzon toimitusjohtaja Santeri Saastamoinen.
Digitaalinen tulostus personoi toimistotilan. Arazzon toimitiloissa Vantaalla kuvaa on käytetty niin neuvottelupöydän pinnassa, tilanjakajissa sekä istuinten selkänojissa.
Täsmätulostettua sisustustekstiiliä vaativiin huonekaluihin. Jukka Rintalan kuosit asettuvat täydellisesti nojatuoleihin täydentämään sisustuskokonaisuutta.

Yllätyksiä yksityiskohdilla

Arazzon tulostusvalikoima on laaja, mutta mainosmaailmasta Arazzon toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi siirtynyt Santeri Saastamoinen kannustaa sisustajia yksilöllisyyteen. Varsinkin julkisissa tiloissa sisustuksen tulisi jatkaa brändiä, yrityksen ilmettä ja toiminnan tavoitetta.

– Sen ei tarvitse olla suurta ja näyttävää vaan pieniä yllättäviä yksityiskohtia, jotka viimeistelevät kaiken. Neuvotteluhuoneen tuolin selkämykset voisivat osaltaan kertoa yrityksen tarinaa. Yritysesittelyfilmin alkaessa käännetään sälekaihtimet kiinni, jolloin kaihtimissa näkyy yrityksen logo tai muu tärkeä kuva. Sairaalan heräämön katossa herääjää tervehtii taivasmaisema.

Vastikään Arazzo on painanut Karibialle rakennettavaan laivaan metritolkulla suihkuverhoa. Voisihan sen tehdä niinkin, että painaa pelkän verhon kuvan suihkukaapin lasiseinään. Tai painaa puunkuviot alumiinille paikkoihin, jossa ei voi itse puuta käyttää. Hotellin seinille loihdittiin tekstiileillä suomalaista maisemaa. Arazzon toimiston nurkassa on aidon oloinen pölkky, joka osoittautuu kankaalla päällystetyksi jakkaraksi.

Tuloste materiaalin mukaan

Arazzon tiloissa painaa useampi kone kuvia erilaisille pinnoille. Jokaista materiaalia varten koneet kalibroidaan erikseen. Koneiden tulostusvärien määrä takaa laajan väriskaalan. Pintapainon tulostukseen mahtuu jopa 7 sentin paksuinen materiaali.

Vaativissa kohteissa kuva tulostetaan ensin siirtokuvaksi ja sitten prässätään varsinaiselle kankaalle. Ohuelle kankaalle painettu kuva saadaan tilanjakajana näkymään molemmin puolin.

Tulostus asettaa kankaalle omat laatuvaatimuksensa. Arazzo varmistaa asian kudotuttamalla omia verhoilukankaita Saksassa. Tulostus onnistuu myös luonnonmateriaaleille silkille, pellavalle tai puuvillalle. Tulostettuihin kankaisiin saa myös lisäominaisuutena palosuojauksen tai likaa hylkivän pinnan. Ravintolat saavat siis omailmeiset, likaa hylkivät pöytäliinat, jotka kestävät myös teollisen pesun.

Kuvankäsittelyn sekä varsinaisen tulostuksen lisäksi Arazzo tekee myös jälkikäsittelyn, esimerkiksi leikkaa tulosteen juuri oikean kokoiseksi tai ompelee sen valmiiksi verhoksi, liinaksi, hupuksi...

Mielikuvitus rajana

Arazzo syntyi aikoinaan Vallilan, myymäläopasteita tekevän Zorron sekä kuvatulostusammattilaisten Kirsti ja Ari Jarnan yhteisyrityksenä. Santeri Saastamoinen, neljännen polven yrittäjä itsekin, tuli mukaan, kun Vallila jäi yhtiöstä pois.

– Haluamme suunnata yksilöllisten materiaalien käyttöä nimenomaan sisutuspuolelle, Saastamoinen linjaa. Siellähän vain mielikuvitus on rajana.

Esimerkiksi hän nostaa Ecophonin akustiikkamateriaalin, joka jää hieman rakentamisen ja sisustamisen välimaastoon. Niitä voidaan pitää välttämättömänä pahana, mutta nehän ovat ehdottomasti sisutuksellinen mahdollisuus.

Avainsanat:

Akustiikka,Estetiikka,Ecophon

Jaa artikkeli