Siltamäen koulussa luotiin unelmaluokka – opettajat ja oppilaat mukana pilottihankkeessa

Julkaistu: 10.11.2010Kirjoittaja: Päivi Ekdahl

Noin vuosi sitten Pohjois-Helsingissä, Siltamäen ala-asteella käynnistyi pilottihanke, jonka tavoitteena oli toteuttaa ihanteellinen oppimisympäristö. Pilotti on pienimuotoinen, yhden luokkahuoneen toteutus, mutta maailmalla ainutlaatuinen ja siksi se on saanut osakseen laajaa huomiota. Unelmaluokasta oppimisympäristönä tehdään myös tutkimus, jossa tarkastellaan fyysisen ympäristön merkitystä opettajien ja oppilaiden hyvinvointiin ja käyttäytymiseen. Projekti on julkisen sektorin ja suomalaisyritysten yhteinen ponnistus, jossa Ecophon on mukana akustiikkatuotteiden toimittajana.

Kun astuu sisälle Siltamäen koulun unelmaluokkaan, tulee vaistomaisesti henkäistyä syvään ja levollinen tunne valtaa mielen. Luokka on enemmän kuin kivoilla väreillä tai pinnoilla luotu tila. Se on kokemus kaikille aisteille. Ja tämä tunne oli unelmaluokassa tavoitteenakin, sillä luokka on toteutettu Stress free area®-konseptin mukaisesti.

Siltamäen hyvinvointiluokassa on otettu huomioon kaikki aistit ja niiden vaikutus hyvinvointiin. Valaistus on epäsuora ja käytössä on säädettäviä valoja. Luokassa on paljon pyöreitä muotoja ja muotomaailma kokonaisuudessaan on silmänliikkeitä mukaileva. Myös värimaailmaan on kiinnitetty huomiota luoden sekä energisoiva että rauhoittava ympäristö. Opettajan käytössä on kolme erilaista työpistettä, mikä parantaa ergonomian ohella myös oppituntien dramaturgisia mahdollisuuksia. Oppilaiden ergonomiaa on parannettu korkeussäädettävillä tuoleilla.

”Pilotti on tärkeä hyvän ja tarkoituksenmukaisen oppimisympäristön luomiselle tulevaisuudessa. Aistien kannalta oppimiselle on tärkeää mahdollisimman vähän häiritseviä aistiärsykkeitä sisältävä ympäristö. Meillä sekä opettajat että oppilaat ovat tykänneet luokasta todella paljon”, kertoo Siltamäen koulun rehtori Anna-Mari Jaatinen.

Siltamäen koulussa luotiin unelmaluokka – opettajat ja oppilaat mukana pilottihankkeessa
Siltamäen koulussa luotiin unelmaluokka – opettajat ja oppilaat mukana pilottihankkeessa

Akustiikka tärkeässä roolissa

Merkittävä tekijä hyvinvointiluokassa on viihtyisä ääniympäristö. Se ei ole ainoastaan hälinän, melun ja jälkikaiun poistamista vaan myös miellyttävän äänimaailman luomista. Akustiikan tärkeyden ovat huomanneet myös Siltamäen opettajat ja oppilaat.

Pilottiluokassa kattoon asennettiin Ecophon Focus™ Ds –akustiikkalevyt ja seinäpintoja koristavat Mood Worksin elementit, joissa yhdistyvät akustiikka ja visuaalisuus. Oppilaiden unelmaluokasta piirtämiä kuvia on painettu kankaalle ja kankaat on pingotettu kehysrakenteisiin, joiden taustalla on ääntävaimentavat Ecophonin akustiikkalevyt. Unelmaluokan keskiosassa on lisäksi kaiuttimet, jotka mahdollistavat vireystilaa parantavan äänimaiseman rakentamisen.

”Siltamäen projekti sujui mainiosti. Vaikka kyse on jo olemassa olevasta tilasta, voidaan akustiikkaa aina parantaa – huonoon akustiikkaan ei pidä tyytyä. Melun vaikutusten aiheuttama huoli on ajankohtainen niin koulu-, päiväkoti- ja työympäristöissä kuin kodeissakin. Tämä on tulevaisuuden tapa tehdä tiloja ja on hienoa, että Suomi on tässä uranuurtaja”, toteaa Ecophonin markkinointipäällikkö Jyrki Kilpikari.

Kiinnostusta myös maailmalla

Ennen pilottihankkeeseen ryhtymistä Anna-Mari Jaatinen toivoi, että ensimmäinen hyvinvointiluokka herättäisi keskustelua ja edistäisi suomalaista oppimisympäristöjen suunnittelua sekä toteutusta. Ja kiinnostusta luokka onkin herättänyt, vierailijoita on ollut paljon, aina teollisuusneuvoksista eri maiden rehtoreihin. Etuna Siltamäen koulun pilotissa on, että luokkatilan muutostyöt ovat toteutettavissa myös muissa jo käytössä olevissa kouluissa.

”Siltamäen koulu on rakennettu vuonna 1986 ajan hengen mukaisen akustiikan ja oppimista tukevan viihtyvyyden suunnittelun mukaisesti. Meillä unelmaluokka on herättänyt innon ja avannut silmät parantamaan myös muiden tilojen viihtyvyyttä. Usein sen voi tehdä pienilläkin asioilla ja aina, kun on ollut tarve uusia tai korjata jotain, on sitä mietitty unelmaluokan Stress free area® -konseptin kautta”, Jaatinen pohdiskelee.

Tutkimus ympäristön vaikutuksesta oppimiseen

Pilottiluokasta tullaan tekemään tutkimus, jonka tulokset ovat odotettavissa ensi keväänä. Kansainvälisesti merkittävän pilottihankkeen ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten paljon fyysisen ympäristön tekijät vaikuttavat hyvinvointiin oppimistilassa. Opettajat ja oppilaat ovat kertoneet oman unelmaluokkansa ominaisuuksista, ja ammattilaiset ovat yrittäneet täyttää toiveet.

”Haluamme selvittää ihmisten käyttäytymisen ja fyysisen tilan välistä suhdetta. Teimme ennen muutostöitä sekä opettajien että oppilaiden kanssa kyselyn, jonka toistamme, kun unelmaluokassa on opetettu ja opiskeltu vuoden verran. Ensimmäistä kertaa esillä ovat esimerkiksi aggressiivisuuteen, levottomuuteen ja väsymykseen liittyvät kysymykset oppimistilojen tutkimuksessa ja suunnittelussa. Tällaista ei ole missään aiemmin tehty”, avaa hankkeen koordinaattori, Stress free area® -konseptisuunnittelija Margit Sjöroos tutkimusta ja sen tavoitteita.

Siltamäen unelmaluokassa on opiskeltu viime keväästä saakka. Samalla käynnistyi seurantatutkimus, jonka tuloksia saataneen keväällä 2011. Julkiselta sektorilta pilotissa ovat mukana opetushallitus ja Helsingin yliopiston CICERO Learning. Pilotissa yhteistyökumppaneina mukana olivat Ecophon Oy, Martela Oyj, KT Interior Oy, Mood Works Oy ja Orient Occident Oy.

Avainsanat:

Akustiikka,Kohteet,Ecophon

Jaa artikkeli