Valon ja tilan leikki – Kauppakeskus Kluuvi astui uudelle aikakaudelle

Estetiikka

Julkaistu: 11.09.2011Kirjoittaja: Päivi EkdahlKuvat: Kari Palsila

Luova, vapautunut, innostava. Näistä sanoista Uuden Kluuvin suunnittelu lähti liikkeelle. Ja näitä sanoja henkii Uuden Kluuvin jokainen kerros omalla tavallaan.

Uudessa Kluuvissa on vaikea muistaa, miltä vanha Kluuvi näytti. Tai edes uskoa, että kyseessä on sama paikka. Niin täydellisen muodonmuutoksen kauppakeskus on läpikäynyt. Kluuvin tie kohti uutta sai alkusysäyksensä neljä vuotta sitten, jolloin CBRE Global Investors osti kauppakeskuksen.

– Kluuvin sijainti on erinomainen, mutta ilme oli vanhanaikainen ja tila sekava ja epälooginen. Lisäksi tiedostimme, että on luotava täysin uudenlainen kauppakeskuskonsepti, jollaista ei ole vielä tarjolla, selventää lähtökohtia Asset Manager Lotta Lehtonen CBRE Global Investersilta. Uutta Kluuvissa onkin juuri vahva konsepti, joka heijastuu arkkitehtuurissa, sisustuksessa ja toiminnassa. Arkkitehti Ilkka-Antti Hyvärisen mukaan Kluuvi on paremminkin tuote kuin rakennus. Hyvärinen toimi pääsuunnittelijana Kluuvin uudistuksessa apunaan vahva joukko asiantuntijoita Trium Arkkitehdit Oy:stä.

– Kluuvissa suunniteltiin rakennuksen sisälle toimintoja, ei pelkkiä tiloja. Tavoitteena oli luoda vahva kokonaisuus, joka antaa kävijälle tunteen esimerkiksi milanolaisesta muoti- ja designmyymälässä, Ilkka-Antti Hyvärinen kuvailee. Konseptin perustana on dynaaminen ja elävä tila, jossa tapahtuu koko ajan jotain uutta. Myös kauppakeskukseen valitut liikkeet tempaistiin mukaan uudistamaan joko liiketilakonseptiaan tai tuote- ja palvelutarjontaa.

Valon ja tilan leikki – Kauppakeskus Kluuvi astui uudelle aikakaudelle
Akustiikkaa iloisesti. Eri kulmiin asennetuilla akustiikkalevyillä voidaan luoda harkitun rento tunnelma.
Kolmas kerros houkuttelee viihtymään.
Valon ja tilan leikki – Kauppakeskus Kluuvi astui uudelle aikakaudelle

Taidemuseon filosofialla eteenpäin

Kaksi vuotta kestäneessä remontissa vanhat tilat purettiin tukirakenteita myöten ja sisätilat uudistettiin täysin. Tavoitteena oli luoda tunnelmaltaan luova, vapautunut ja innostava ympäristö ja myös arkkitehtuurissa haluttiin näkyville Kluuvin dynaamisuutta ja elävyyttä painottava konsepti.

Suunnittelussa taustalla on ajatus, että kävijä voisi kokea Kluuvin kuten vaikkapa taidemuseon: tila herättää halun kierrellä ja katsella, sillä jokaisen kulman takaa voi löytyä jotain uutta ja mielenkiintoista.

Tämä filosofia saa kiitosta myös kiinteistön omistajan puolelta.

– Eniten minua sykähdyttää arkkitehtuuri. Vaikka olen ollut niin tiiviisti mukana rakentamisen vaiheissa, löydän silti aina uusia yksityiskohtia, Lotta Lehtonen iloitsee. Myös toiseen suuntaan kiitosta satelee. Arkkitehdin mukaan ilman rakennuttajan ennakkoluulotonta ja innostavaa asennetta ei uutta Kluuvia olisi syntynyt.

Kohti valoa

Kluuvin kauppakeskus on kauttaaltaan avara ja raikas, mutta identiteetin kerroksille antaa valon määrä. Kuljettaessa kohti ylempiä kerroksia valoisuus lisääntyy. Kolmas kerros, jossa sijaitsee ravintolamaailma, on myös tiloista muuntuvin.

– Ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa on paljon pieniä liikkeitä, joten halusimme kolmanteen kerrokseen avaruutta ja tilaa hengittää, Lotta Lehtonen kertoo.

Kolmas kerros tarjoaa myös tilat tapahtumille, pop up -liikkeille, taiteelle ja vaikkapa konserteille. Se on Kluuvin dynaamisuuden sydän, tila, jossa tapahtuu ja joka tarjoaa aina jotain uutta koettavaa.

– Areenalle ja sen edustalla olevaan istuskelutilaan voi ilmestyä yllättäviäkin tapahtumia. Sinne voi esimerkiksi tulla DJ soittamaan musiikkia, joka saadaan äänentoiston kautta kuulumaan koko kauppakeskuksessa niin haluttaessa, Ilkka-Antti Hyvärinen kuvailee mahdollisuuksia.

Myös valaistus tilassa on muunneltavissa iltakäytön tai tapahtumien luonteen vaatimiin tarpeisiin. Kolmannen kerroksen valkoisuus tarjoavat hyvin muunneltavan pohjan ja ehkä juuri siksi tila itsessään on toiminut inspiraation lähteenä ihmisille.

Sopivasti aterimien kilinää

Uuden Kluuvin tiloista kolmas kerros vaati eniten akustiikan huomioimista. Tilassa voi olla yhtä aikaa jopa tuhat ihmistä ruokailemassa, juttelemassa ja nauttimassa kenties elävästä musiikista. Kun kyseessä on avara tila, jonka katosta osa on lasia, on äänenvaimennus välttämätöntä.

– Siinä tulee löytää tasapaino, jotta esimerkiksi ravintolassa aterimien kilinää kuluu sopivasti tunnelman luomiseen. Hyvä ääniympäristö ei tarkoita täysin hiljaiseksi vaimentamista, vaan tilaan ja tarkoitukseen sopivaa tasapainoa, tiivistää Ilkka-Antti Hyvärinen akustiikkasuunnittelua.

Arkkitehdin mukaan akustiikkaa tulee myös osata käyttää luovasti, sillä akustiikka ei ole vain rakenteiden kiinnittämistä. Kluuvissa akustiikka yhdistyy hienosti estetiikkaan. Täysin leijuvista akustiikkalevyistä muodostuvan alakaton yläpuolelle jäivät valaistus, ilmastointi ja muu tekniikka. Näin esimerkiksi valo tulee pehmeästi levyjen välistä luoden tasaisen, luonnonvaloa mukailevan valaistuksen.

Hieman eri kulmissa leijuvat levyt luovat tilaan rennon tunnelman – mikä ei suinkaan ole sattumaa, vaan tarkan suunnittelun tulos. Yksi yksityiskohta, joka viestii Uuden Kluuvin dynamiikka.

Uusi Kluuvi

  • Rakennuttaja: CBRE Global Investors (entinen ING REIM)
  • Suunnittelija: Trium Arkkitehdit Oy (ent. Arkkitehtitoimisto Kari Hyvärinen Oy) Ilkka-Antti Hyvärinen/pääsuunnittelija, Mikael Haasmaa/projektinvetäjä,Remi Gonzalez, Susanna Haasmaa, Anne Harju, Kari Hyvärinen, Satu-Katri Hyvärinen, Eija Karhu, Katja Lajunen, Heli Örnberg
  • Urakoitsija: Lemminkäinen Oy
  • Akustiikka: Ecophon Solo™

Avainsanat:

Akustiikka,Kohteet,Estetiikka,Ecophon

Jaa artikkeli